madslaier

uge 10: Peter Laugesen og Postrock-jam… og lidt poprock midt imellem…

In Uncategorized on 8. marts 2010 at 20:20

Denne uge må karakteriseres som det man i gamle dage kaldte en blandet landhandel… Den mangler sgu lidt af det tunge, men det må opvejes af det nye SHINING-album på HÆViPotten…! (KØB KØB KØB hvis du ikke har det endnu!)

mandag d 8/3: Christian Vuust Dynamo feat. Peter Laugesen og Einar Mar Gudmundsson – Musikcaféen

Mandag er der Jazz’n’poetry på mc. Vuust og co spiller dejlig stenet jazz og Laugesen reciterer sine små-sorte digte dertil… Det samme gør Gudmundsson som jeg, som den islændofile nørd jeg er, med skam i stemmen må indrømme ikke at have læst noget af. Find mig på en af de dejligt ukomfortable grå plasticstole bagerst i lokalet med en kop kaffe af stadig mere tvivlsom temperatur… og prik så lige til mig så lige når forestillingen er veloverstået! (klokken er nu 20.15, og koncerten starter om en time… hvor er det bare uproffesionelt hr. dilletant-blogger!!!)

Vurdering: C

Fredag d 12/3: Fallulah – Musikcaféen

En spændende ung kvinde med et ganske unikt og anderledes blik på popmusikken, der involverer en dejligt personlig stemme, lidt elektronik og forskellige inspirationer af balkan’sk karaktér. Lad dig ikke narre af den lave vurdering, folk med mindre trang til larm end yours truly vil formentlig blive udsat for en positiv overraskelse af de større!

Vurdering: D

Lørdag d 13/3: One-eyed Mule + Megafaun – Musikcaféen

One-eyed Mule (rigtig fedt navn, i øvrigt!) spiller folk’et bluesrock der på mig lyder som om virkelig kommer til at vinde rigtig meget ved at blive fremført i levende live, hvor studie-pænheden lægges på hylden til fordel for lige dele energi og banjo-lir. Bandet er et af de 16 danske bands der spiller til SXSW i Texas næste uge, så noget rigtigt må de jo kunne! Eneste større anke herfra er at de to nye numre på deres myspace lyder en anelse kedeligere end de andre, men hvem har nogen sinde holdt sig for god til at råbe “spel nå’ a det gammel’!” mellem numrene?! Megafaun er mere rendyrket folk med masser af banjo, og sikkert også et festligt bekendtskab.

Vurdering: D

Søndag d 14/3: Postrock-jam – Studenterhus Århus

Jeg har misset de sidste par udgaver af ham med de mærkelige ører‘s postrock-jam’s, så den her gang bliver jeg sgu nødt til at tage mig sammen! Musikere fra diverse postrock(og beslægtede genrer)-bands i Århus og omegn improviserer i to timer i skiftende konstellationer… det kan umuligt blive andet end sjovt, mærkeligt, stenet, larmende, dårligt, overraskende, super-fedt og alt derimellem! Post-Rock United 2010 kunne meget vel gå hen og blive ugens mest spændende oplevelse!

Vurdering: C

Som bonus vil jeg lige gøre lidt reklame for et debat-arrangement om musikanmelderi og blogging på torsdag. Panelet består af en flok mere eller mindre pseudo-kendte mennesker fra det århusianske musikmiljø krydret med lidt universitetsfolk. Det skal blive sjovt at høre hvad der kommer ud af det når kompetente mennesker diskuterer og problematiserer min og mange andres lille wannabe-journalist-og-smagsdommer-hobby! Arrangementet foregår fra kl 17 på Kasernen (AU, æstetiske fag), og kan findes på fb hvis du leder lidt…

Derudover: en opfordring! -smid meget gerne en kommentar med lidt kritik af indlæggene, opfølgende 3-linjers post-anmeldelser af koncerterne eller gør mig opmærksom på shows med dit (yndlings-) band jeg ikke har lagt mærke til spiller! Al kritik modtages, og hvis den er positiv eller i det mindste konstruktiv er det endda godt for mit ellers udmærkede selvværd 😉

/mads

  1. Ja, det er unægteligt sjovere når man får bare en lille smule feedback. Personligt ved jeg ikke engang hvorfor jeg overhovedet læser din blog, når jeg ikke tager til koncerter ret tit (læs: stort set aldrig). Måske fordi det er interresant skrevet?

  2. både Fallulah og One-eyed mule viste sig at overraske yderst positivt! retrospektivt burde de sgu nok også have fået et C… men deraf kan man lære at de positive overraskelser kun kommer hvis man tager sig sammen og opsøger dem!
    De kære mulddyr resulterede desuden i tømmermænd der satte en kæp i hjulet for postrock-jam’en… det er hermed tredje gang ud af tre jeg har misset det, hvilket kan karakteriseres som ‘indeholdende forbedringspotentiale’ (læs: virkelig skidt!)

Skriv en kommentar